Evangelie

Evangelie: de Blijde Boodschap van Jezus

Elke dag krijg ik een mail met het evangelie van de dag in de Petrus Canisius vertaling, een gratis service via http://www.dagelijksevangelie.org .

Vandaag was het de parabel van de verloren zoon.

Vandaag heb ik eindelijk de diepte begrepen van deze parabel...

-----------------------------
Ik snap nu eindelijk hoe essentieel dit verhaal wel niet is. Jezus illusteert hiermee dat het voor de mens onmogelijk is om de zaligheid te bereiken en dat de genade van de hemelse vader hiervoor nodig is.

"Voor wie is het dan wel mogelijk om de hemel te bereiken ?" vroegen zijn leerlingen hem ooit eens vol angst. "Voor niemand niet, maar voor God is alles mogelijk..." was zijn antwoord.

En God is Liefde. De Liefde die bereid gevonden wordt de extra passen te ondernemen om zich niet verdiend toch te schenken.

De Liefde die de steen, die door de werklieden is weggeworpen, gebruikt als hoeksteen voor het Rijk Gods.

De Liefde die jubelt om het éne schaap dat is teruggevonden. De Liefde die gekomen is niet om rechtvaardigen maar om zondaars te redden.

De Liefde die aan de bekeerde zondaars net als aan de late dagloners het volle pond geeft.

De Liefde die niet oordeelt, "ook ik oordeel u niet" zei hij tegen de overspelige vrouw nadat er niemand zonder zonde bleek toen Hij had gezegd "hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen".

Liefde die begrijpt wat zeggen wil "om de hardheid van uw hart heeft hij [Mozes] u dat toegestaan"...

Liefde die zich totaal geeft, die hele weg gaat, die ook het onderhemd meegeeft aan wie het hemd afpakt, die niet oordeelt over, maar bidt voor wie hem vervolgt. ("Maar ik zeg u: heb u vijanden lief en bid voor wie u vervolgt.")

Het is niet voor niets dat dit verhaal door de eeuwen heen altijd de mensen heeft aangesproken. Het bevat alle tragiek van de Blijde Boodschap als in een mise en abyme: het respecteren van andermans eigendom (hij had de varkensschillen willen eten, "maar niemand gaf ze hem"), de bekering van de zondaar, het gesprek onder vier ogen, de niet-verdiend aanvoelende vergiffenis [de genade van de Hemelse vader], de vreugde in de hemel en onder de engelen voor deze éne die gered werd en de moeilijkheid om niet te oordelen, met de illustratie dat je geoordeeld wordt naar het oordeel dat je zelf velt en met de maat die je zelf gebruikt - maar ook weer het begrip van diezelfde vader voor het uiten van deze frustratie, ook weer met genade.

Een waarlijk mooi verhaal dat met het hart moet beluisterd worden, zodat wie hore wil, zou verstaan.

Bedankt voor brengen van de Blijde Boodschap op deze prachtige, directe en dagelijkse manier.
-------------------------------

Zo mailde ik eventjes terug, want telkens als ik al heb gemaild, heb ik een antwoord gekregen. Ook God antwoordt en laat zich vinden aan wie hem oprecht zoekt: aan wie hem net voor zijn dood oprecht berouw betoont, is aan het kruis het eeuwige leven beloofd.

Ook hier is het niet aan de mensen om te oordelen, ook hier is die hemel niet verdiend door de mens zelf, maar door de genade gegeven aan wie oprecht zijn zonde beleed.

Toen de rijke jonge man verdrietig was heengegaan, nadat Jezus hem had gevraagd om al zijn rijkdom te verkopen en hem te volgen, merkte Jezus op dat het voor een rijke moeilijker was om het rijk Gods binnen te gaan, dan voor een kameel om door het oog van de naald te kruipen.

"Voor wie is het dan wel mogelijk om de hemel te bereiken ?" vroegen zijn leerlingen hem dan ook vol angst. "Voor niemand niet, maar voor God is alles mogelijk..." was zijn antwoord.

Je bent misschien vaak bang om datgene te delen wat God je gaf, maar "voor niets hebben je gekregen, voor niets moet je uitdelen".

Delen

Hierop reageren

Info

Pieter Jansegers Pieter Jansegers heeft dit netwerk opgezet op Ning.

Badge

Bezig met laden...

© 2009   Gemaakt op Ning door Pieter Jansegers.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden